بیشتر بدانیم؛

تأثیر استقرار استاندارد ISO 45001 بر افزایش ایمنی و کاهش حوادث در محیط کار و بهره‌وری

یکی از راه‌های بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در شرکت‌ها و کارخانجات، اجرای شیوه‌های شناخته‌شده بین‌المللی است که براساس استانداردهای بین‌المللی در زمینه مدیریت ایمنی شغلی هستند و مجموعه واحدی از الزامات بین‌المللی را با هدف کمک به سازمان‌ها و حمایت از کارکنان در برابر حوادث ارائه می‌دهند. سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، با همکاری نمایندگان سازمان‌های پیشرو مانند سازمان بین‌المللی کار (ILO)، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری بین‌المللی (ITUC) و سازمان بین‌المللی کارآفرینان (IOE)، در تاریخ 12 مارس 2018،  ISO45001: 2018را ارائه و منتشر نمود. این استاندارد الزامات و راهنمای مدیریت بهداشت و ایمنی در محیط کار می‌باشد. بر اساس اهداف این استاندارد، استقرار این سیستم منجر به بهبود شرایط محیط کار و کاهش حوادث خواهد شد. برای دستیابی به این هدف، کنترل همه عواملی که می‌تواند منجر به بیماری، ضربه و در بدترین حالت مرگ و اثرات نامطلوب بر وضعیت جسمی، روانی و شناختی فرد شود، بسیار مهم است.
استانداردISO45001 برای جلوگیری از آسیب‌های مربوط به کار و ایجاد محیط کاری ایمن و سالم برای کارکنان و ذینفعان طراحی شده است. در حقیقت، طبق استاندارد ISO و سازمان بین‌المللی کار ILO، بیش از 7/2 میلیون مرگ و میر در سطح جهان به دلیل حوادث شغلی رخ می‌دهد و علاوه بر آن 374 میلیون جراحت غیر کشنده در هر سال وجود دارد که منجر به غیبت 4 یا چند روزه افراد از کار می‌شود.
در بازار رقابتی امروز، پیشگیری از ضرر و زیان و پیشگیری از اتلاف وقت و زمان و حفظ نیروی انسانی و بالا بردن انگیزه بهره‌وری کارکنان یعنی کاهش هزینه اضافی. هر شرکتی، بتواند نسبت درآمد به هزینه را به عدد بزرگتر از یک برساند، به سود بالاتری دست پیدا می‌کند.
ISO45001 می‌تواند به همه ما در مورد سلامتی و رفاه در محیط کار اطمینان بیشتری بدهد. پیاده‌سازی گسترده این استاندارد عواقب مدیریت ضعیف، خطرات ایمنی و سلامت که منجر به از دست دادن زندگی و ایجاد جراحت و بلایای گسترده می‌شود را کاهش می‌دهد. با انجام اقدامات احتیاطی منطقی و پیاده‌سازی ISO45001  همه ما می‌توانیم در محل کار احساس اطمینان بیشتری داشته باشیم.
متن کامل مقاله در ماهنامه کنترل کیفیت- شماره 114


نویسنده: مجید زارع‌زاده، دکترای فیزیک، معاون منابع انسانی و امور پشتیبانی استاندارد هرمزگان