منشور اخلاقی
مدیران و کارکنان سازمان ملی استاندارد ایران
افتخار خدمترسانی در سازمانی را به عهده داریم که رسالت آن تحقیقات، تدوین، اجرا، نشر، نظارت، توسعه و ترویج استاندارد و تلاش در جهت ارتقاء کیفیت تولیدات، صادرات و واردات کالاها، خدمات فنی و مهندسی و رقابت در بازارهای بین المللی می باشد.
ما مدیران و کارکنان سازمان با اعتقاد و ایمان به این امر که تحقق اهداف سازمان نیازمند مشارکت گروهی، هم اندیشی، همراهی و هم افزایی نیروی انسانی و پاسخگویی شایسته به درخواست های مراجعین و کسب رضایت ارباب رجوع می باشد. مفاد این پیمان نامه را به عنوان منشور اخلاقی و رفتاری مدیران و کارکنان سازمان سرلوحه کار و خدمات خود قرار می دهیم.
اعتقاد به کار، نوآوری و خلاقیت
× ایمان به کار به عنوان عبادت و نعمت الهی و رکن تعیین کننده در سرنوشت مردم و تعالی فردی و سازمانی.
× اعتقاد به سلامت، صداقت، دانایی، خلاقیت و نوآوری در کار.
احترام به اصول اخلاقی
× بستر سازی فرهنگ پاسخگو بودن در مقابل ارباب رجوع و رفتار توام با متانت و خوشرویی.
× رعایت اصول اخلاقی و صفات معنوی از جمله عدالت و انصاف، پرهیز از توصیه، سفارش و تبعیض در ارائه خدمات به ارباب رجوع.
× پایبندی به قانون گرایی و رعایت دقیق آئین نامه ها و مقررات.
الزام به نظم و انضباط اداری
× رعایت نظم و آراستگی فردی در محیط کار.
× وقت شناسی و حضور به موقع در محل کار، تلاش و جدیت در انجام مطلوب وظایف محوله.
× بررسی دقیق و سریع درخواست مراجعین، ارائه پاسخ مستدل و منطبق با قوانین و مقررات به ارباب رجوع.
× انتقادپذیری، استقبال از نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده مراجعین.
× عدم استعمال دخانیات در محیط کار.
× تلاش برای حذف تشریفات زائد اداری و سهولت در کار.
× زمان گذاری فعالیت ها و انجام آن ها بر اساس زمان های پیش بینی شده.
تسهیل دسترسی ارباب رجوع به اطلاعات مورد نیاز
× اطلاع رسانی در خصوص محل استقرار، وظایف و گردش کار واحدهای سازمانی به ارباب رجوع.
× ارائه اطلاعات لازم و مشاوره مورد نیاز جهت انجام مطلوب کار ارباب رجوع.
× تلاش به منظور تضمین اطمینان ارباب رجوع در برخورداری از حقوق قانونی خود.
رعایت وجدان کاری عامل اساسی در افزایش بهره وری
× استفاده صحیح از اختیارات و قدرت سازمانی.
× احساس مسؤولیت نسبت به حرفه و سازمان متبوع.
× احساس مسؤولیت و تعهد در قبال ارباب رجوع.
× استفاده مناسب و بهینه از اموال، منابع و امکانات جهت تحقق اهداف سازمان، رعایت دقت، سرعت، کیفیت، صحت و سلامت انجام کار.
ایجاد محیط صمیمی و آرام برای همکاران
× حفظ کرامت نیروی انسانی به عنوان سرمایه انسانی سازمان
× ارائه تصویر زیبا از اهداف سازمان و درک صحیح از سیاست ها، ماموریت ها و شرح وظایف سازمانی.
× پرهیز از تهمت، غیبت و هر اقدامی که صمیمیت و اعتماد همکاران را تضعیف نماید.
× هم فکری و مشارکت گروهی در انجام امور و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و اصلاح روش های انجام کار.
× توجه ویژه به اصل شایستگی در انتصابات و توزیع امکانات و فرصت ها.
× اعتلای فرهنگ کار پویا و بالنده به عنوان یک منش سازمانی.
× تلاش در جهت ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت شغلی.
تلاش در راستای ارتقای سلامت نظام اداری
× خودداری از انجام هر گونه مظاهر فساد اداری از قبیل توصیه، سفارش، رابطه، اخذ هدیه و…
× رازداری و خودداری از افشای اسناد محرمانه به عنوان یک اصل اخلاقی و رفتار سازمانی.